Щоб бути справжнім учителем, потрібно любити те, що викладаєш, і тих, кому викладаєш.

субота, 21 листопада 2015 р.

   


Опис
досвіду роботи
 вчителя  музичного мистецтва
 ЗОШ  І-ІІІ ст.
 ім. Пулюя  смт. Гримайлів

Капелюх Галини Іванівни

       1. Я, Капелюх Галина Іванівна, народилася  у мальовничому селі Буцики на Галичині 1979 році. Змалку мріяла стати вчителем,тому після закінчення Теребовлянського вищого училища  культури продовжила навчання   у      Тернопільському  державному  педагогічному  університету імені Гнатюка факультеті «Музична педагогіка і виховання». Обрала заочну форму навчання, то одночасно з 1998 року  працюю вчителем музики. Спочатку  у  Гримайлівській  школі – інтернат ,а з листопада 2001 року у ЗОШ І – ІІІ ступенів ім. Пулюя. Викладаю предмет Музичне мистецтво у 1 – 8 класах та з 2004 року  - спецкурс «Християнська етика» у 1 – 11класах.
      У 2013 році рішенням атестаційної комісії мені було встановлено кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії».
    У травні – серпні 2012 року я  підвищувала свою кваліфікацію у Тернопільському обласному комунальному інституті  післядипломної педагогічної освіти на курсах вчителів християнської етики та музичного мистецтва,  де за час навчання захистила залікову роботу на тему : «Використання ІКТ при вивченні теми« Навернення та покаяння»  у 6 класі (проект).
    Інколи ставлю собі запитання : «Чому  обрала  професію вчителя музики?» Мабуть,тому,що дуже люблю дітей,і дуже люблю українську пісню. То тепер маю можливість через уста дітей популяризувати народну пісню,зачаровувати нею глядачів.
    Моє педагогічне кредо :«Вміння знаходити обдарованих та здібних дітей - талант, вміння їх вирощувати – мистецтво. Але найважливішим є любов до дитини!».
    За між атестаційний  період  була нагороджена грамотами  районного  відділу  освіти. Мої вихованці брали участь у конкурсах і фестивалях, де здобували призові місця і за це також були відзначені  грамотами .
      Проблема ,над якою працюю: “ Формування компетентної особистості учня через розвиток вокально-хорових навичок    і  використання інноваційних педагогічних технологій на уроках музичного мистецтва та у позаурочній діяльності ”. Тому  на уроках  музичного мистецтва та у позакласній діяльності намагаюся використовувати новітні педагогічні технології, комп’ютерну техніку.
 Урок  музики відрізняється від усіх інших тим, що це урок мистецтва. Тому головне  завдання, яке ставлю перед собою, пробудити чи розвинути в дитині творчість, допомогти учневі знайти себе в житті.
    Мої уроки завжди є уроками музичного мистецтва , а не співу, хоч діти повинні багато і гарно співати. Адже спів – активний і дуже важливий метод для розвитку сприйняття музики. На кожному занятті відводиться час на слухання музики. Під час прослуховування творів ставлю собі за мету посилювати і дисциплінувати увагу учнів, спостерігаю за розвитком слухових навичок і характером емоційного впливу музики на дітей. Намагаюся вчити школярів аналізувати музику шляхом багаторазового прослуховування твору, розповідаю історію його  створення, життєву ситуацію, яка вплинула на народження цієї музики.   У розв’язанні завдань творчого розвитку учнів велику користь приносять сучасні технічні засоби і новітні технології, такі, наприклад, як комп’ютер і засоби мультимедіа . Впровадження технічних засобів в освітню сферу стало особливо актуальною у наші дні.
    На уроках  практикую бесіди про музику , пропоную учням за допомогою інтернет - мережі  самостійно знайти дані про автора та основні характеристики  прослуханого твору, скласти невеликі презентації чи проекти.
Існує чимало програм для роботи з комп'ютером на уроці музичного мистецтва. Умовно їх можна поділити на декілька груп:
·                музичні  програвачі;
·                програми  для співу карооке;
·                музичні конструктори;
·                музичні енциклопедії;
·                навчальні програми;
Тому вважаю,що   застосування  новітніх технологій у сучасній освіті є одним із необхідних засобів професійної діяльності вчителя.
        Провідна ідея  мого досвіду: впливати на формування особистості школяра, розвивати ціннісні орієнтири,формувати сучасні погляди на роль мистецтва і культури в житті людини через розвиток  вокально - хорових навичок та використання інноваційних педагогічних технологій  на уроках та у позаурочній діяльності.  Над узагальненням педагогічного досвіду працюю  з 2009 року.
      Застосування комп’ютера на уроках музичного мистецтва сприяє всебічному і гармонійному розвитку особистості дитини, насамперед розвитку її творчих здібностей та дозволяє:
·        підвищувати продуктивність уроку;
·        підвищувати якість рівня використання наочності на уроці;
·        об’єктивно та своєчасно проводити контроль та підведення підсумків ;
·        дозволяє залучити учнів до створення творчих робіт ;
·        підвищувати  якість пошуку  інформації з найрізноманітніших джерел;
·        розвивати  самостійне  мислення.
Актуальність  вибраної мною проблеми зумовлена  такими факторами: 
необхідність оновлення  уроків  музичного мистецтва  завдяки уведенню нових інноваційних технологій в освітній процес, що дозволяє якнайбільше привернути увагу та інтерес дітей до мистецтва в цілому, розширювати їх кругозір і розвивати загальну  культуру особистості.
         Інтегрування  уроків музичного мистецтва з комп’ютерними технологіями  дозволяє мені зробити заняття  більш цікавими, яскравими, візуальними, творчими . Комп’ютер перестає бути джерелом інформації чи розваг , а стає організатором  навчально  – пізнавальної діяльності школярів.
      Працюючи над розвитком творчих здібностей учнів на уроках музичного мистецтва,використовую різні методи, що є актуальними в системі мистецької освіти: розповіді та бесіди, наочності , метод порівняння і зіставлення, ігровий метод  та узагальнення.
      Поряд із використанням ІКТ  у  своїй роботі застосовую різні форми навчання: індивідуальну та колективну роботу, роботу в групах та парах. Використовую інтерактивні методи  навчання:  «Мікрофон»,  «Ланцюжок», «Коло», «Аукціон», «Мозковий штурм», «Гронування», «Чистий аркуш», «Дерево знань», «Асоціативний кущ», «Навчаючи – вчуся», «Караоке у класі». 
      Дуже важливо на уроках музичного мистецтва залучати до роботи всіх учнів. У цьому мені допомагають такі ігри, як «Коло», «Ланцюжок» та «Мікрофон».
         У ході інтерактивного навчання  учні вчаться робити вибір, шукати і аналізувати інформацію, захищати свою точку зору, добирати найбільш переконливі аргументи.  При цьому навчальний процес відбувається за умов постійної  активної взаємодії всіх учнів, вони  обмінюються думками, ідеями, пропозиціями.
    Для закріплення мистецьких понять та термінів наприкінці вивчення теми проводимо ігри: «Кращі знавці мистецтв», «Поле чудес».
   Музичне мистецтво як предмет, звичайно ,складається з комплексу різних видів діяльності . Основу його вивчення складає  урок.  Велика  частина навчальних занять  протягом року  орієнтована на проведення уроків музичного мистецтва за державною програмою в 1-8 класах . Але у своїй практиці  намагаюся використовувати  проведення уроків музичного мистецтва з використанням інноваційних технологій, що, на мою думку, допомагає дітям краще сприймати новий матеріал та брати участь у проведенні заняття на рівні з учителем. 
    Організація позаурочної роботи з музичного мистецтва спрямована на
способи організації учнів і педагогів для спільної діяльності після навчальних занять, а також конкретні просвітницько-пізнавальні й виховні акції, розраховані на масову чи диференційовану учнівську аудиторію.
 Завдання позаурочної та позашкільної виховної роботи  вбачаю у :
а) закріпленні, збагаченні  і поглибленні знань, розширенні загальноосвітнього мистецького світогляду, формуванні шани,поваги та любові до народної творчості, виробленні умінь і навичок самостійно виконувати народну та авторську пісню;
б) формуванню інтересів до різних галузей  мистецтва, виявленні і розвитку  індивідуальних творчих здібностей і нахилів;
в) організації дозвілля школярів, культурного відпочинку та розумних розваг;
г) поширенні  виховного впливу на учнів  різних  творів мистецтва.
    Тематика виховних заходів, які проводяться в нашій  школі, свідчить про те, що виховна робота оновлюється, повертається до своїх національних джерел. Так, наприклад, значного поширення набули такі форми, як сократівські бесіди, шкільний референдум, відкритий мікрофон, шкільний естетичний театр, альтернативні виховні заходи (коли учням надається право вибрати будь-який з кількох запропонованих виховних заходів), «Лицарський турнір» , «Свято  рідної мови»,  «День матері», вечір авторської пісні "Візьму бандуру", «Вечори  зустрічей  із випускниками минулих років.
   Найбільш  випробуваними і дієвими формами позаурочної виховної роботи є гуртки. Основна їх мета - виховання та розвиток в учнів художніх, організаторських здібностей, умінь, навичок. Істотною рисою гуртків є порівняно невеликий кількісний склад дітей, груповий характер діяльності, наявність спільних інтересів і спільної мети. Моїм завданням є створити  гуртки художньої творчості, де учні займаються авторською виконавською діяльністю, відродженням традицій народно-побутового мистецтва, залучаються до художньої творчості, займаються творчим самовдосконаленням. У  школі дуже важливо надавати увагу репертуару художньої самодіяльності, використовувати місцевий матеріал із життя колективу класу і школи в частівках, інсценівках, віршах.
   Професійна компетентність - це інтегральна характеристика ділових та особистісних якостей спеціаліста, яка відображає не тільки рівень знань, уміння, досвіду, достатніх для досягнення цілей професійної діяльності, але й соціально-моральну позицію особистості. Професійно компетентним можна назвати вчителя, який на достатньо високому рівні здійснює педагогічну діяльність, педагогічне спілкування, досягає стабільно високих результатів в навчанні та вихованні учнів. Тому розвиток професійної компетентності – це розвиток творчої індивідуальності, формування сприйняття до педагогічних інновацій, здатності адаптуватися до мінливого педагогічного середовища. Від професійного рівня педагога  залежить соціально-економічний та духовний розвиток суспільства.
    Виходячи із сучасних вимог, можна визначити основні шляхи розвитку професійної компетентності педагога:
·        - робота в методичних об’єднаннях
·        - дослідницька діяльність
·       -  участь у професійних конкурсах
·       -  використання ІКТ 
    Таким чином, професіоналізм учителя – це інтегрована якість його особистості, результат творчої педагогічної діяльності, здатність продуктивно, грамотно вирішувати соціальні, професійні та особистісні завдання.
 3. Одним з головних напрямків шкільної програми з музичного мистецтва є навчити  дітей по – справжньому  чути музику і вміти скласти своє судження про неї, роздумувати, оцінювати почуття. На уроці  музики  часто учень вперше відкриває для себе той чи інший твір. Великі можливості для вирішення такої проблеми відкриваються у позакласній роботі. У школі створений  вокальний ансамбль дівчат старших класів. Результати роботи оцінюються звітами – оглядами художньої творчості. У жовтні цього року  у районі проводився огляд – конкурс стрілецької та повстанської пісні . Шкільний дует дівчат зайняв І місце у районному етапі і взяв участь в огляді у м. Тернополі, де виборов  ІІІ місце.
      Зараз до ансамблю дівчат залучені учні  9 – 11 класів.
     4.  Справжні музичні  свята  у школі проводяться до Дня вчителя, під час зустрічі Нового року ,святкування вечора  зустрічі із випускниками, під час зустрічі свята Весни, свято «Прощавай Букварику» , Шевченківських днів, Дня матері.,Першого та Останнього дзвоника,випускного вечора.


 Література:

Програма «Музичне мистецтво. 5-8 кл.». - «Перун», 2005 р.;
Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початковій школі // Навчально – методичний посібник/
Ростовський О.Я.Методика викладання музики в середній школі // Навчально – методичний посібник- Тернопіль, 2001
Печерська Е.П. Уроки музики в початкових класах. – К.: Либідь,2001.
  Гумінська О.О. Уроки музики в загальноосвітній школі- Тернопіль, 2006
Пометун О.І. та ін. Сучасний урок.  Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко / За ред. О.І. Пометун – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
Обрізан К.М. Програмні засоби навчального призначення //
Інформатизації середньої освіти програмні засоби, технології  досвід, перспективи / За ред. В.М.Мадзігона,
Ю.О.Дорошенка . – К.: Педагогічна думка, 2003. – С.156-165.
Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник для вчителів / Авт. кол. за ред. Ю.І.Машбиця. - К.: ІЗМН, 1997.
Мистецтво та освіта : Науково – методичний журнал. За ред. Л.Масол. –
Педагогічна думка, м. Київ.№4 (42) 2006р.- С .5-7,17
 Мистецтво та освіта : Науково – методичний журнал. За ред. Л.Масол. –
Педагогічна думка, м. Київ.№1 (55) 2010р.- С .16-26.
Мистецтво в школі : Науково – методичний журнал. За ред. Є.Орлова
ТОВ «Видавнича група «Основа » м. Харків. №1 -№2 2012 р.
Програма  МОН №1/11-787 від 18.03.2008року,  « Вокальний ансамбль »




Немає коментарів:

Дописати коментар